دوشنبه, 28 خرداد 1397 :: Monday, 18 June 2018
کد خبر: 139111

رابطه انقلابی بودن و پیشرفت

به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24

یکی از جنجالی ترین و راهگشا ترین دیدارهای رهبری با اقشار مردم در ماه مبارک رمضان همین دیدار دانشجویی است که انگار عاشقانه ترین آن نیز باشد. آینده سازان یک کشور به گفتگوی بی واسطه با پیر مراد خود مینشینند و بعد از درد دل های خود از تک تک جملات و کلمات رهبرشان تا دقایقی قبل از اذان استفاده میکنند.

پوستر دیدار دانشجو ها

امسال نیز دیدار دانشجویان و رهبری در حسینیه امام خمینی، برجستگی ها و نقاط عطفی داشت. صحبت های دانشجویان که انصافانه بی پرده و حساب شده بود از یک طرف و از طرف دیگر نقطه نظرات مقام معظم رهبری به وزن این جلسه بیش از پیش افزوده بود.

 

محور های اصلی این دیدار را میتوان درچند جمله زیر خلاصه کرد.

 

دانشجویان به مدت ۲ ساعت دیدگاه‌ها و نظرات خود را بیان کردند. مهم‌ترین محورهای سخنان دانشجویان به این شرح است:

- لزوم وجود مدیران جسور برای بهره‌برداری از فناوری‌های نوین و صنایع پیشران

- انتقاد از وجود قوانین پیچیده و ضد تولید

- تأکید بر اینکه راه‌حل مشکلات کشور، اتکا به توان داخلی و اعتماد به جوانان است

- پیشنهاد استفاده از گروه‌های جهادی به‌عنوان مُعینِ دستگاه‌ها در محرومیت‌زدایی

- انتقاد از ترویج تئوری‌های غربی و غفلت از معیشت مردم

- لزوم اصلاح ساختاری و جوان‌گرایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی

- انتقاد از برخی روش‌ها و تصمیمات در قوه‌ی قضائیه

- لزوم ایجاد سازوکار قانونی برای بیان اعتراضات قانونی و جلوگیری از سوءاستفاده‌ی ضد انقلاب

- انتقاد از نبود عدالت رسانه‌ای و ضریب ندادن به مشکلات و مطالبات مردم به‌ویژه مستضعفان در صداوسیما

- لزوم مشارکت دانشجویان در عرصه‌ی تصمیم‌سازی

- مطالبه‌ی جایگزینی نسل فعلی به‌جای نسل قبلی در مسئولیت‌ها

- لزوم احیای قانون اساسی و اجرای همه‌ی بندهای آن

- تأکید بر اینکه سوء مدیریت بیشتر از تحریم به کشور ضربه می‌زند

- توجه به اصلاح نظام وظیفه و لزوم بازاندیشی در موضوع سربازی نخبگان

 

در این دیدار که عصردوشنبه برگزار شد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «روحیه‌ی جوانی، احساس هویت اثرگذار، انگیزه‌های ایمانی و آرمانی جریان‌های دانشجویی و مطالبه‌گری آرمان‌ها» را مایه‌ی امید به آینده خواندند و بر ضرورت «انقلابی بودن، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن» البته با توجه به ظرائف و لوازم آن تأکید و خاطرنشان کردند: باید با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات کشور، حرکت پرافتخار به سمت آرمان‌ها را با قدرت و شتاب بیشتر ادامه دهیم.

ایشان با اشاره به سخنان دانشجویان در این دیدار و اعتراض آنان به بسیاری از مسائل کشور، بیشتر این اعتراض‌ها را وارد دانستند و درعین‌حال خاطرنشان کردند: تحقق آرزوهایی که از طرف جوانان پرشور به‌راحتی بیان می‌شوند، با در نظر گرفتن واقعیات به این سادگی‌ها امکان‌پذیر نیست بلکه نیازمند کار و تلاش و برخی مقدمات است.

 

ایشان در ادامه وارد بحث اصلی خود یعنی چگونگی «انقلابی بودن، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن» شدند.

رهبر انقلاب اسلامی ابتدا به تبیین مراحل پنج‌گانه‌ی انقلاب پرداختند و گفتند: یک تفکر غلط از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشت مبنی بر اینکه انقلاب، بعد از تشکیل نظام به پایان می‌رسد و باید به سراغ شکل‌دهی نهادها و دیوان‌سالاری رفت. این تفکر غلط، انقلاب را به معنای تنش، نزاع و کارهای غیرقانونی می‌داند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع‌بندی بخش دوم از سخنان خود با تأیید احساس و روحیه‌ی مطالبه‌گری دانشجویان در زمینه‌ی آرمان‌ها، گفتند: من از مسائل جامعه از راه‌های مختلف مطلع و در جریان امور هستم و با در نظر گرفتن همه‌ی مسائل معتقدم نظام اسلامی در چهل سال گذشته در همه‌ی این آرمان‌ها پیشرفت کرده است.

سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع هزاران دانشجو با بررسی عوامل و موانع پیگیری آرمان‌ها ادامه یافت.

ایشان «حکومت انقلابی» و «دولت انقلابی» به معنای مجموعه‌ی مدیریتی کشور را از عوامل تحقق آرمان‌ها خواندند و افزودند: اگر در این عامل مهم، اختلال ایجاد شود، حتماً در مسیر انقلاب با مشکل مواجه خواهیم شد.

ایشان تأکید کردند: لشکر جوانان مؤمن و انقلابی باید وارد میدان مطالبه‌ی دائم و هوشیارانه‌ی آرمان‌ها و کمک به تحقق اهداف انقلاب شود و در مقابلِ تخریب افکار عمومی و فضاهای نخبگانی و مدیریتی، سد ایجاد کند.

 

 

*** در میان سر فصل هایی که رهبری معظم انقلاب به آن ها اشاره کردند، از دید نگارنده فلسفه ی نقد و نقد پذیری و همچنین انقلاب و مراحل آن از اهمیت بیشتری برخوردار بود. به همین مناسبت به تفصیل این دو کلید واژه خواهیم پرداخت.

 

 

فرهنگ نقد و انتقاد از نگاه رهبر معظم انقلاب

نقد کردن و نقد پذیری, سرمایه ای ارزنده برای اصلاح فرد و جامعه به شمار می رود. شناخت کاستیها و تلاش برای زدودن آنها, گامی است اساسی در رسیدن به رستگاری فردی و اجتماعی. پرده پوشی بر آنچه بوده و هست و رویدادها و یا خود را به نادانی زدن, رویدادها را دگرگون نمی سازد. انسان خردمند, هماره در جست وجوی آن است که در مسیر تکاملی فردی و جمعی, آفتها, آسیبها, کم وکاستیها را بزداید, تا به درستی راه بپیماید. از این روی, در منطق فرزانگان, نقد و انتقاد قدر و قداست ویژه ای دارد و یکی از برتریهای اخلاقی و اجتماعی مهم, به شمار می رود.

 

انتقاد به معناى تضعيف نيست

حضرت آیت الله خامنه ای در ديدار اعضاى هيأت دولت، به مناسبت هفته 04/06/81 فرمورند:

«البته معناى اين حرف آن نيست كه ما بگوييم هيچ‏كس حق ندارد از دولت انتقاد كند؛ چون انتقاد به معناى تضعيف نيست. انتقاد اگر دلسوزانه و منصفانه باشد، كمك هم مى‏كند. اگر انتقادى دلسوزانه هم نبود، بالاخره دانسته مى‏شود. در مقابل حركت دولت، اگر يك وقت عيبجويىِ غيرمنصفانه‏اى هم بشود، نخواهد توانست افكار عمومى و واقعيّتهاى بيرونى را تحت تأثير قرار دهد. بنابراين من نمى‏خواهم انتقاد را منع كنم؛ اما تخريب را چرا. تخريب به‏هيچ‏وجه مصلحت نيست. با هيچ توجيهى كسى نمى‏تواند خود را قانع نمايد كه دولت را تخريب كند.»

 

انتقاد آري اما تخريب نه!

آیت الله خامنه ای در ديدار اعضاى هيأت دولت مورخ ۱۳۸۱/۰۶/۰۴ فرمودند:

انتقاد به معناي تضعيف نيست. انتقاد اگر دلسوزانه و منصفانه باشد، كمك هم مي‏كند. اگر انتقادي دلسوزانه هم نبود، بالاخره دانسته مي‏شود. در مقابل حركت دولت، اگر يك وقت عيبجويي غيرمنصفانه‏اي هم بشود، نخواهد توانست افكار عمومي و واقعيت هاي بيروني را تحت تاثير قرار دهد.

بنابراين من نمي‏خواهم انتقاد را منع كنم؛ اما تخريب را چرا. تخريب به ‏هيچ ‏وجه مصلحت نيست. با هيچ توجيهي كسي نمي‏تواند خود را قانع نمايد كه دولت را تخريب كند.

 

از انتقادها عصباني نشويد و از آن استقبال كنيد

مقام معظم رهبری در ديدار رئيس جمهور و اعضاى هيأت دولت در تاریخ ۱۳۸۶/۰۶/۰۴ فرمودند:

از انتقاد اصلا عصباني نشويد. بعضي از انتقادكن‏هاي از دولت، هدفشان اين است كه شما را عصباني كنند، خسته كنند و از جا در ببرند؛ اصلا انتقاد با اين هدف انجام مي‏گيرد.

گاهي يك خبري را تيتر مي‏كنند، بزرگ مي‏كنند و فرداي آن روز معلوم مي‏شود اصلا دروغ است و اصل ندارد! اينها هم كارهايي است كه بعضي ها انجام مي‏دهند. مطلقا حالت عصبانيت و بي‏تابي نبايد به شما دست بدهد. بعد هم شما از همان انتقاد - ولو غيرخيرخواهانه باشد - استقبال كنيد. چون گاهي در انتقادهاي خصمانه هم حقايقي وجود دارد كه انتقاد كننده از روي خيرخواهي نمي‏گويد، اما انتقادش واقعي است، چه برسد آن كساني كه از روي خيرخواهي از شما انتقاد مي‏كنند. اصلاً هيچ نرنجيد و از انتقاد استقبال كنيد.

 

 

انقلاب و مراحل آن

بحث «تبیین فرایند تحقق اهداف انقلاب اسلامی» در پنج مرحله اساسی مطرح و هر مرحله را به طور نسبتاً مبسوطی، تشریح می شود.

بنا بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب، مرحله اول، «انقلاب اسلامی» و مرحله دوم نیز «تشکیل نظام اسلامی» است. لذا انقلاب اسلامی، هم اکنون از این دو مرحله عبور کرده­است. ایشان مرحله سوم تحقق اهداف انقلاب را «تشکیل دولت اسلامی» می­دانند و انقلاب اسلامی هم ­اینک در این گام قرار دارد. لذا علاوه بر تشریح و تبین مرحله سوم، تکالیف مردم و مسئولین در این مرحله را نیز برشماری نموده­ اند.

معظم له، مراحل چهارم و پنجم را «تشکیل کشور اسلامی» و «شکیل دنیای اسلامی» ذکر نموده و برای رسیدن به آنها، وظایف و انتظاراتی که از مردم و کارگزاران نظام اسلامی می­رود را ذکر فرموده ­اند.

در کنار مراحل انقلاب، باید توجه داشت که انقلاب توسط انسان های انقلابی صورت می گیرد. انسان های انقلابی ویژگی هایی دارند که آن ها را از لسان رهبری نقل خواهیم کرد.

 

پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی اسلام و انقلاب

بنده در سال گذشته در همین جلسه راجع به مبانی امام صحبت کردم. مبانی اساسی ما آنهاست ... اگر این پایبندی وجود داشت، حرکت، حرکت مستمر و مستقیم خواهد بود. در تندباد حوادث این حرکت تغییر پیدا نمیکند... نقطه‌ی مقابل این پایبندی عمل‌گرایی افراطی است. یعنی هر روزی به یک طرف رفتن، هر حادثه‌ای انسان را به یک طرف کشاندن.

 

هدفگیری آرمانهای انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آنها

بعضی سعی می‌کنند جامعه و جوان‌های ما را دچار ناامیدی کنند. بگویند آقا فایده ندارد! نمیشود! نمی‌رسیم! ... شاخص دوم این است که هرگز منصرف نشویم از رسیدن به آن اهداف بلند و آرمان‌های بلند. تسلیم نشویم در مقابل فشارها.

 

پایبندی به استقلال کشور

استقلال سیاسی معنایش این است که ما در زمینه‌ی سیاسی فریب [دشمن را] نخوریم... استقلال فرهنگی که از همه مهم‌تر است در این است که سبک زندگی را سبک زندگی اسلامی ایرانی انتخاب بکنیم... استقلال اقتصادی هضم نشدن در هاضمه‌ی اقتصاد جامعه جهانی است.

 

حساسیت در برابر دشمن و نقشه دشمن و عدم تبعیت از آن

باید دشمن را شناخت، نقشه‌ی او را فهمید، از تبعیت دشمن سر باز زد؛ این شاخص چهارم، این عدم تبعیت را قرآن، جهاد کبیر نام نهاده است.

 

تقوای دینی و سیاسی

اینکه ما عرض کردیم که باید به آرمان‌ها پابند بود، اسلام اینها را از ما خواسته است. یک تکلیف دینی است و رعایت آن تقوای دینی است. تقوای سیاسی هم همراه همین است؛ تقوای سیاسی یعنی انسان از لغزشگاه‌هایی که دشمن می‌تواند از آن استفاده بکند پرهیز بکند.

انتهای پیام

اتاق خبر انتها

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
x