يكشنبه, 30 ارديبهشت 1397 :: Sunday, 20 May 2018
کد خبر: 129444

از "چهارراه استانبول" تا تسویه حساب در امارات در "پردیس ملت"

روز سوم جشنواره فیلم فجر هم سپری شد و سه اثر به نام های "چهارراه استانبول"، "بانو قدس ایران" و "لاتاری" در پردیس ملت برای اهالی رسانه اکران شد که در به حواشی و اتفاقات آن خواهیم پرداخت.
به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24

جشنواره فیلم فجر در این دوره با نمایش 22 فیلم بلند داستانی، 3 فیلم کوتاه داستانی، 2 فیلم مستند و یک انیمیشن از امروز پی گرفته خواهد شد و ویترین سینمای ایران برای سال 1397 در آغاز سال جدید سینمایی برانداز می‌شود.

در سومین روز جشنواره فیلم فجر، فیلم‌های «چهارراه استانبول» و «لاتاری» در کنار مستند «بانو قدس ایران» به نمایش درآمد و در این میان، آنچه بیشتر سر و صدا به پا کرد، «لاتاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان درباره قاچاق زنان ایرانی به کشورهای عربی است؛ فیلمی که انتشار بخش‌هایی از آن درباره سال‌های دفاع مقدس با جنجال‌هایی همراه شده بود.

در سومین روز جشنواره فیلم فجر، ابتدا در سانس ساعت 14 فیلم «چهارراه استانبول» به نمایش درآمد؛ فیلمی که اشاراتی به ماجرای فرو ریختن ساختمان پلاسکو دارد اما برخلاف تصور صرفاً درباره این رویداد نیست و صرفاً برش‌هایی از این حادثه را احتمالاً برای جذب مخاطب به شکلی ناشیانه روایت می‌کند. فیلم تازه محسن کیایی نتوانسته در حد آثار قبلی‌اش انتظارات مردم را در اکران‌های مردمی برآورده نماید.

در ادامه نیز مستند بانو قدس با محوریت زندگی همسر امام که به سفارش آن تشکیلات ساخته شده برای اهالی رسانه پخش شد. در آخر و در سانس ساعت 20، فیلم سینمایی «لاتاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان به نمایش در‌آمد؛ روایتی از قاچاق دختران ایرانی به بهانه‌های مختلف به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای تن‌فروشی که با حجم بالایی از شعار همراه شده و فضایی را ساخته که در اکران‌های مردمی مورد توجه قرار گرفته است.

 

در ادامه بخشی از آنچه در نشست های خبری این سه اثر مطرح شد اشاره خواهیم کرد.

 

دهن کجی عوامل فیلم چهارراه استانبول به خبرنگاران

از جمله حاشیه های جشنواره فیلم فجر در پردیس رسانه‌ها باید به برخورد نامناسب عوامل فیلم "چهارراه استانبول" با خبرنگاران اشاره کرد. این عوامل بعد از حضور در نشست و عکس گرفتن به سرعت به سالن اختصاصی رفتند و با وجود انتظار طولانی خبرنگاران هیچگونه مصاحبه ای را با اهالی رسانه انجام ندادند.

01

این برای دومین بار در پردیس رسانه ها یعنی پردیس ملت بود که عوامل یک فیلم با خبرنگاران چنین برخوردی داشتند. دیروز گروه فیلم سینمایی "بمب، یک عاشقانه" نیز با خبرنگاران مصاحبه نکردند.

 

 

رزاق کریمی و ادای دین به همسر معمار کبیر انقلاب

نشست رسانه‌ای فیلم مستند «بانو قدس ایران» ساخته مصطفی رزاق‌کریمی با حضور کارگردان، غلامعلی اصغریان؛ تهیه‌کننده، محمدرضا کریمی‌راد؛ فیلمنامه‌نویس، زهرا نبی‌پور؛ پژوهشگر، محمدپورفر؛ تدوینگر، صبا ندایی؛ آهنگساز با اجرای محمود گبرلو یکشنبه پانزدهم بهمن‌ماه در پردیس سینما گالری پردیس ملت برگزار شد.

مصطفی رزاق کریمی در این نشست گفت: ساخت این فیلم برای من یک اتفاق خوب بود. من در سال‌های گذشته پرتره‌های مختلفی را کار کردم اما این یک کار پیچیده بود که باید برایش کارهای تحقیقاتی مختلفی انجام می‌شد. من معتقد بودم که بعد از اتمام تحقیق، می‌شود به این نتیجه رسید که می‌توان فیلم را ساخت یا خیر. درواقع در پایان تحقیقات هم بود که به نتیجه رسیدیم و همه همدل بودند که این کار را انجام دهیم. این فیلم سیاهی‌لشکر و بزن و بکوب نداشت و فیلم خلوتی بود.

02.jpg

مصطفی رزاق کریمی در این بخش از نشست گفت: این فیلم با تحقیق شروع شد و این مرحله یک سال و دو ماه طول کشید. ما احساس کردیم که از نظر حرفه‌ای، خیلی مستقیم باید حرکت کنیم و بدانیم که موضوع فیلم شخصیت خانم است. آنچه مهم بود؛ با همراهی قوی تهیه کننده توانستیم اسناد و مدارکی جمع‌آوری کردیم تا مخاطبمان با شواهد رو به رو شود. در نیمه دوم تحقیق ما اسناد و مدارک را تکمیل کردیم و وقتی این تحقیقات بررسی شد، حمایت حاج حسن آقای خمینی بسیار مفید بود. در سناریو و تحقیق عنوان‌هایی بود که به آن خط قرمز می‌گویند. ما خط‌قرمزی نداشتیم و صرفا حریم نهانخانه امام (ره) را حفظ کردیم. خیلی به وضوح مشکلات را با حاج حسن آقا مطرح کردیم که در نهایت دیدیم نقطه‌نظرهای ایشان هم درست است. به عقیده ما فیلم مسیر خوبی را رفته هرچند که مشکلات و مسائل خاص خودش را داشت اما باید کنار می‌آمدیم تا فیلم مسیر خودش را برود و پیش برود. در ایران خیلی مد است که می‌گویند خط قرمز اما به نظر من ناگفته‌هایی وجود دارد که حریم خانم و امام است. طبیعتا آنقدر هم زیاد است که در یک فیلم نمی‌گنجد. واقعا موضوعی نبود که به ما بگویند درباره آن حرف نزنید.

رزاق کریمی در ادامه گفت: برای مستقل بودن شخصیت همسر امام تاکیدی وجود ندارد. مشخص است که ایشان از قبل ازدواج مستقل بودند و تا بعد از رحلت امام هم وجود داشت. من می‌شنیدم که هرکس پیش امام (ره) می‌رود، ذوب می‌شود. این خانم زندگی یک خانواده را مدیریت کرد و امام هم عاشق همین استقلال و قدرت شده بود. این بحث استقلال بیشتر سفسطه کردن است و مشخص است که خانم شخصیت مستقل خودش را داشته.

 

 

مخالفت مهدویان با نماد سازی باوجود هجوم نمادها در لاتاری

نشست خبری فیلم لاتاری با حضور محمد حسین مهدویان (کارگردان)، سید محمود رضوی مجد (تهیه کننده)، ابراهیم امینی (فیلمنامه نویس)، هادی بهروز (فیلمبردار) و همچنین بازیگران این کار هادی حجازی فر، ساعد سهیلی، جواد عزتی، حمید فرخ نژاد و زیبا کرمعلی برگزار شد.

مهدویان در این نشست در مورد موسیقی فیلم گفت: این آهنگ به خاطر اینکه به کانسپت فیلم میخورد استفاده کردیم و امروز فهمیدیم که متاسفانه با آنکه رایت آن را خریده بودیم قبلاً در فیلمی دیگر استفاده شده است. شاید برای اکران تصمیمات جدیدی برای موسیقی بگیریم.

این کارگردان در مورد لرزشهای دوربین که قبلاً هم در فیلمهایش دیده شده و این بار در ساخت فیلمی غیر تاریخی به کار برده است گفت: این یک رویکرد است و ربطی به زمان تاریخی قصه ندارد. دلایل زیبا شناختی دارم که برای خودم مهم است. البته سعی کردیم در این فیلم کنترل شده تر باشد. وی البته اینکه این نوع حرکت دوربین امضای او است تکذیب نکرد.

03.jpg

مهدویان در مورد پایان بندی این فیلم گفت: من میخواستم شخصیت موسی نا تمام باقی بماند. اینکه برخی میگویند کاراکترهای این فیلم مانند 40 سال پیش رفتار میکنند باید بگویم این اصلاً بد نیست و ای کاش برخی منشهای 40 سال پیش هنوز باقی بود. جایی که قانون کارآمد نیست ممکن است رفتارهای فرا قانونی اتفاق بیفتد با این همه این یک فیلم است و هشدار میدهد. مهدویان نگاه حاظر را به سینما در ایران نادرست دانست و آن را باعث سانسور دانست.

مهدویان با اشاره به اینکه در سینما نمادگرا نیست و دوست دارد قصه تعریف بکند گفت: این نماد سازی در سینمای ایران آنقدر افراطی شده که باعث شده هر فیلمی را با نگاهی خاص مورد بررسی قرار بگیرد.

04.jpg

وی با بیان اینکه سیستم ممیزی در ایران سیستم سخت و پیچیده ای است گفت: نسخه اولیه فیلم نامه یک مقدار پایان خشن تری داشت و شاید فاشیستی تر بود. این مسئله نرم شد و تغییرات دیگری هم کرد که توانست جواز ساخت بگیرد.

مهدویان در مورد رفتار قهرمانان این فیلم گفت: در همه فیلمهای دنیا قهرمانان کارهای غیرمتعارف میکنند. این یک فیلم است و همه چیز را با واقعیت سنجیدن باعث شده سینمای ما عقیم بشود. این باعث شده فیلمها جسارت لازم را برای به وجد آوردن تماشاگر را نداشته باشند. حتی در فیلم آژانس شیشهای هم قهرمان با یک کار غیر متعارف به نام گروگانگیری میخواهد یک وضعیت بحرانی را عنوان کند. حتی در فیلمهای هالوودی مثل حرامزاده های بیشرف که قهرمانان هیتلر را میکشند تاریخ جعل میشود.

این کارگردان با اشاره به اینکه هنوز تصمیمی برای نمایش دوباره رزمندگان جبهه در فیلمهایش ندارد و ممکن است این موضوع دوباره تکرار شود گفت: ما میخواستیم فیلم بسازیم و همه سعیمان را در این زمینه بکار بردیم. اینکه قهرمان تبدیل به الگو شود هیچ اشکالی ندارد. برخی از قهرمانان دهه 50 تحت تاثیر قیصر بودند.

مهدویان با تاکید بر اینکه شخصا شخصیت مرتضی را بیشتر دوست دارد، گفت: در سینما قهرمانانی مثل موسی هستند که مخاطبان را به شوق می آورند. ضمن آنکه در وجود مرتضی هم نشانههایی از موسی هست و اگر مجبور بشود او هم سیلی میزند.

این کارگردان با اشاره به اینکه در زمان ساخت فیلم به تاثیرات رسانهای آن فکر نمیکند، گفت: نمیتوان توقع داشت که کارکرد مقاله را فیلم داشته باشد. وی در مورد حذف دیالوگ سوسنگرد را به خاطر احترام به مردم آن خطه عنوان کرد.

وی در مورد تبلیغ خودسری در این فیلم گفت: من اصلا به این فکر نکردم که قهرمانی برای عده ای درست کنم تا رفتاری خارج عرف از خود نشان دهد. اما واقعیت این است که ما در سیستم کشورمان مشکل داریم. وقتی یک برف ساده میبارد خیابانها بسته میشود و فرودگاههایمان تعطیل میشود. ما قصد داشتیم احساس مسئولیت جامعه را تا به بحران جدی مواجه نشدیم بیدار کنیم.

 

 

مشکلاتی که همچنان وجود دارند

حل نشدن مساله اینترنت در پردیس سینمایی ملت که در بخش کافی نت که محل استقرار سیستم های کامپیوتری است بیشتر مشاهده می‌شود یکی از اصلی ترین مشکلات کاخ جشنواره است که انتظار می رفت در دومین روز از برگزاری این رویداد هنری برطرف شود در حالی که این اتفاق نیفتاد و رسانه ها همچنان با مشکل ضعیف بودن اینترنت و در بعضی از نقاط پردیس ملت، نبود آن روبه رو هستند...

یکی دیگر از مشکلات جشنواره این است که جای خالی اهالی سینما عملا کاخ رسانه را از رونق انداخته است. در دوره های گذشته که کاخ جشنواره واقع در مرکز همایش های برج میلاد بود مسئولان جشنواره به این نکته اشاره می کردند که اهالی رسانه نسبت به شلوغ بودن کاخ جشنواره معترض هستند و به همین دلیل آنها تلاش خواهند کرد این مشکل را برطرف کنند اما به نظر می رسد مسئولان به این نتیجه رسیده اند که این مشکل با جدا کردن هنرمندان از اهالی رسانه و انتقال کاخ جشنواره به پردیس سینمایی ملت برطرف می شود در حالی که هیچگاه خبرنگاران و منتقدان نمی گفتند که هنرمندان نباید در کنار اهالی رسانه ها به دیدن آثار جشنواره بنشینند بلکه به این مساله معترض بودند که افراد غیرهنری و غیررسانه ای چرا باید در کاخ جشنواره حضور داشته باشند. متاسفانه در این دوره، مسئولان جشنواره با جدا کردن سینمای رسانه و هنرمندان باعث از رمق افتادن این رویداد شدند در حالی که از دور به نظر می رسد برای رفاه حال اهالی رسانه این اقدام صورت گرفته و مسئولان دایما بر این استدلال غلط پافشاری می کنند.

پوستر جشنواره فیلم فجر

نبود هنرمندان و سینماگران در کاخ جشنواره و ترک کردن عوامل فیلم ها بعد از پایان نشست های خبری باعث شده عکاسان خوراک خبری اندکی در اختیار داشته باشند و مجبور هستند تنها به عکس گرفتن از نشست های خبری و عکاسی از عوامل فیلم ها بعد از نمایش فیلم هایشان بسنده کنند که اگر قرار بود خبرنگاران فقط نشست ها را پوشش دهند و عکاسان هم از نشست ها عکاسی کنند روابط عمومی جشنواره همین کار را که جزو حداقل وظایفش است انجام می داد و دیگر چرا باید 10 روز اهالی رسانه را برای دیدار یکدیگر به پردیس ملت می آوردند؟

حل نشدن مشکل صدای سالن نشست خبری همچنان ادامه دارد و حتی محمود گبرلو مدیر این نشست ها نیز در جلسه رسانه ای فیلم «شعله ور» به این نکته اشاره کرد و گفت که انتظار می رود مشکل صدای سالن نشست به زودی حل شود چون برگزاری نشست ها به این شکل در حد و اندازه جشنواره نیست.

انتهای پیام

اتاق خبر انتها

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
x