سه شنبه, 30 مرداد 1397 :: Tuesday, 21 August 2018
کد خبر: 129164

شروع انتقاد آلود "سی و ششمین جشنواره فیلم فجر"

روز دوم اکران های مردمی سی و ششمین جشنواره فیلم فجر و روز اول شروع به کار پردیس سینمایی ملت که مختص خبرنگاران و اهالی رسانه است سپری شد و در همین ابتدای راه اخم ها و خنده های زیادی روی لب و ابروی مخاطبان و خبرنگاران نشست. از ناراحتی مردم به خاطر بازار سیاه بلیط فروشی و بلیط های بدون بارکد پردیس های مردمی گرفته تا اعتراض خبرنگاران به پردیس اهالی رسانه جزء حواشی تا به امروز جشنواره امسال بوده است که در این گزارش به بازتاب آن ها خواهیم پرداخت.
شروع انتقاد آلود به گزارش خبرنگار اتاق خبر 24

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز شد در هواس سرد این شب ها چیزی از گرمی مهمترین اتفاق سینمایی ایران، کم نشد. روز دوم اکران های مردمی و روز اول شروع به کار پردیس سینمایی ملت که مختص خبرنگاران و اهالی رسانه است سپری شد و در همین ابتدای راه اخم ها و خنده های زیادی روی لب و ابروی مخاطبان و خبرنگاران نشست. از ناراحتی مردم به خاطر بازار سیاه بلیط فروشی و بلیط های بدون بارکد پردیس های مردمی گرفته تا اعتراض خبرنگاران به پردیس اهالی رسانه جزء حواشی تا به امروز جشنواره امسال بوده است که در این گزارش به بازتاب آن ها خواهیم پرداخت.

 

اولین حاشیه بر سر بلیت های سفارشی

صحبت‌های مدیر پردیس سینمایی آزادی درباره اختصاص سهمیه بلیت‌های جشنواره فیلم فجر به نهادها و ارگان‌ها با انتقاد شدید یکی از مسئولان جشنواره مواجه شده است. رضا سعیدی‌پور گفته بود برای سانس‌های آخر شب چیزی بلیتی برای فروش به مردم باقی نمی‌ماند چون دبیرخانه جشنواره سهمیه را به ارگان‌ها می‌دهد. اما مدیر امور سینماهای جشنواره فیلم فجر صحبت‌های مدیر سینما آزادی را «دروغ» خوانده است.

در حالی که ابهام‌ها درباره بلیت فروشی جشنواره و اختصاص سهمیه‌های «ویژه» قبل از آغاز پیش‌خرید اینترنتی برای مردم رفع نشد، سعیدی پور روز شنبه به خبرگزاری فارس درباره میزان بلیت‌های ارائه شده در گیشه سینما آزادی برای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفته بود: «همیشه می‌گویند 20 درصد فروش در گیشه سینما موجود است. معمولا در سانس های سه و چهار (آخر شب) حتی یک بلیت برای گیشه از طرف  ستاد جشنواره به سینما اختصاص نمی‌یابد. علتش هم تقاضای زیاد ارگان‌ها و سازمان‌ها است. به همین دلیل در اکثر سانس‌های شب ما بلیت برای گیشه نداریم.»

او در عین حال امکان دیدن فیلم‌ها برای مردم را امکان پذیر دانسته بود: «اما این نوید را باید بدهم که معمولا افرادی که علاقمند به حضور در جشنواره فیلم فجر هستند و جلوی سینما آزادی می آیند دست‌خالی بیرون نمی‌روند و در سانس فوق العاده می‌توانند فیلم مورد نظر را ببینند یا در کف سالن نمایش فیلم‌ها را دنبال می‌کنند.»

محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در واکنش به حرف‌های مدیر سینما آزادی به ستاد خبری جشنواره گفت: «من در عجب هستم که جناب سعیدی‌پور چرا و چگونه بدون تحقیق چنین حرفی زده است! باتوجه به اینکه ما هنوز هیچ گونه بلیتی از سهم گیشه‌های سینماها را تحویل نداده‌ایم، نمی‌دانم این اطلاعات غلط از کجا به ایشان رسیده است؟ این کذب محض است و اگر بخواهم با تندی پاسخ دهم، می گویم این حرف، دروغی بیش نیست.»

فرجی در ادامه تاکید کرده که در تمامی سانس‌های پردیس آزادی، بلیت‌های مردمی در نظر گرفته شده و گفته است: «من از مدیر پردیس آزادی یک سوال می‌پرسم و انتظار دارم پرسش من را جواب دهد؛ آقای سعیدی‌پور! آیا شما صورتجلسه تحویل بلیت‌های گیشه ما را دیده‌اید که چنین حرفی زده‌اید؟»

 

 

ناراحتی مردم از بلیت های بدون بارکد

علی آشتیانی‌پور مدیر ستاد انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر در پاسخ مبنی بر اینکه چرا برخی از بلیت ها در سینماهای مردمی بارکد رای ندارد، توضیح داد: همه بلیت هایی که فروخته شده است بارکد رای دارد و تنها بلیت هایی که برای کف سالن به دلیل استقبال مردم از فیلم ها خریداری داده شده است بارکد ندارد.

وی با اشاره به اینکه بلیت های بارکددار بر اساس ظرفیت صندلی سالن ها در نظر گرفته شده و مختص بلیت های بدون صندلی نیست، بیان کرد:

این دسته از بلیت ها تنها برای ۲ پردیس آزادی و کورش در نظر گرفته شده است چراکه استقبال مردم از این پردیس ها بیشتر است.

آشتیانی پور اظهار کرد: برای بلیت های سانس فوق العاده نیز مانند سال های گذشته آرای مردمی در نظر گرفته نشده است.

 

 

همان بازار سیاه همیشگی

فروش جشنواره فیلم فجر، همواره با حواشی همراه بوده و در همین راستا برای خرید بلیت جشنواره سی و ششم، باید از کد ملی استفاده می شد و در نهایت با یک کد ملی، نمی شد بیش از دو سری بلیت خرید. با این حال در این دوره، حواشی تازه‌ای به واسطه عدم دوراندیشی مسئولان برگزاری به وجود آمده که تبعاتش پس از عرضه بلیت‌های جشنواره به آن عده محدودی از مردم ایران که توانستند بلیت جشنواره را خریداری کنند، عیان شده است.

فروش محدود بلیت‌های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، منجر به رقابت شدیدی برای حضور در این رویداد از سوی مردم شده و قیمت سری کامل بلیت‌های جشنواره فیلم فجر را تا دو میلیون و دویست هزار تومان افزایش داده است؛ اتفاقی که در روزهای پیشین، توسط مسئولان این رویداد انکار می‌شد اما اکنون شواهد نشان می‌دهد، با یک بازار سیاه گسترده برای تصاحب 4500 بلیت این رویداد مواجه هستیم.

در روزهای اخیر، برخی مسئولان جشنواره ادعا کرده‌اند، در این دوره چیزی تحت عنوان بازار سیاه وجود ندارد و در این زمینه، استدلال‌هایی نظیر برقراری سانس‌های فوق العاده برای فیلم‌های پرمخاطب را مطرح کردند. با این حال، طیف گسترده‌ای از مردم، توان ایستادن در صف‌های طولانی جشنواره آن هم در سرمای بهمن ماه را ندارند و ترجیح می‌دهند، در همان سانس‌های معمول بتوانند فیلم‌های سینمایی را تماشا کنند و گره خوردن این مطالبه با تعداد محدود بلیت فروخته شده، بازار سیاه را عملاً شکل داده است.

با نیم نگاهی به سامانه‌های فروش آنلاین وسایل، می‌توان با لیست بلندبالایی از قیمت‌ها مواجه شد که تا رقم دو میلیون و دویست هزار تومان نیز رسیده است. یکی از دلایل تنوع قیمت، ابتکار مسئولان در ارائه ترکیب‌های مختلف فیلم برای سودای سیمرغ 1 و 2 است. فروشندگان با توجه به سالن سینما و ترکیب فیلمی که آن سالن نسبت به سالن‌های دیگر دارد، قیمت گذاری کرده‌اند و به همین دلیل، سری فیلم‌های سودای سیمرغ 1 و 2 با یک قیمت مشخص در بازار سیاه فروش نمی‌رود که باید این اتفاق را از دستاوردهای مدیریت جشنواره فجر تلقی کرد.

 

 

سرگردانی خبرنگاران در راهروهای طولانی و غیر متمرکز پردیس ملت

مدتی قبل دنبال پافشاری دبیرخانه بر جدایی سالن ویژه خبرنگاران از کاخ اصلی جشنواره، جمع قابل توجهی از خبرنگاران سینمایی و فرهنگی، در بیانیه‌ای خطاب به سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار بازگشت رسانه به سالن برج میلاد و همراهی آنان با هنرمندان و سازندگان فیلم‌ها شدند. به نظر می‌رسد خبرنگاران امضاکننده این بیانیه گلایه‌های جدی به شیوه برگزاری این جشنواره دارند. بیش از ۷۰ نفر از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در این بیانیه انتقادهای خود را نسبت به دبیر سی‌وششمین دوره جشنواره یعنی ابراهیم داروغه‌زاده بیان کردند.

این نامه نگاری ها و اعتراض ها و انتقادها نتیجه اش شد بیانات دبیر جشنواره:

داروغه زاده درباره اعتراض اهالی رسانه در مورد انتخاب پردیس ملت گفت: «اعتراض اهالی رسانه در زمان مناسب و حرفه‌ای صورت نگرفته است و باید در زمان مناسبی صورت می‌گرفت. در زمینه افتتاحیه و اختتامیه هم باید بگویم سهمیه اهالی رسانه کم نشده است. در این میان ۱۰۰ عدد کارت را در اختیار همه رسانه‌های تصویری گذاشتیم که بخشی از آن را به مخاطبان‌شان بدهند که هنوز توزیع نشده است. ‌البته برخی از این فضا سوء‌استفاده می‌کنند و این کارت‌ها را در برخی از سایت‌های بازار سیاه به فروش می‌رسانند که این موضوع از اختیار ما خارج است.»

 

بر اساس اعلام روابط عمومی جشنواره هنرمندان و سینماگران فقط در مدت زمان یک سانس اکران فیلم خود می‌توانند در پردیس ملت حضور داشته باشند که این مساله با توجه به تعدد رسانه‌ها و مدت زمان کوتاهی که در اختیار خواهند داشت مشکلات عدیده‌ای را در راستای انجام امور خبری به‌ویژه گفت‌وگو با هنرمندان موجب می‌شود. از سوی دیگر محل پردیس ملت و سختی رفت و آمد برای خبرنگاران، به‌ویژه در ساعات پر ترافیک بزرگراه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و خیابان ولیعصر، نداشتن پارکینگ به میزان لازم و دور بودن پارکینگ‌های در نظر گرفته شده از ساختمان پردیس، دور بودن از مرکز شهر، حذف سرویس‌های ایاب و ذهاب و... مشکلات زیادی را برای تردد اهالی رسانه در پی خواهد داشت.

علاوه ‌بر این پردیس ملت از لحاظ موارد دیگری همچون فاصله زیاد بین طبقات، مشکلات آنتن‌دهی تلفن‌های همراه، متمرکز نبودن سالن‌های نمایش در یک محدوده منسجم، عدم دسترسی به امکانات شهری و حتی تعداد اندک سرویس‌های بهداشتی‌ نیز دارای نقاط ضعف متعددی است و برای برگزاری چنین رویداد بزرگی مناسب به نظر نمی‌رسد. از آنجا که خبرنگاران در ایام جشنواره فیلم فجر بیش از دیدن فیلم‌ها، مسوولیت مهم اطلاع‌رسانی و پوشش اخبار مربوط به جشنواره و همچنین تهیه گزارش از روند برگزاری و گفت‌وگو با هنرمندان را بر عهده دارند، در شرایط کنونی انجام امور فوق‌الذکر امکان‌پذیر نیست و مشکلات موجود موجب کمرنگ شدن اخبار و کاهش گرمای بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور در این دوره خواهد شد.

روز اول اکران فیلم های جشنواره فیلم فجر در محل پردیس اهالی رسانه به سرگردانی و عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت و به دنبال سالن های مورد نظر گذشت. یکی از مشکلاتی که در ساعات اولیه حضور اهالی رسانه در پردیس ملت به چشم می آمد سردگردانی خبرنگاران برای پیدا کردن سالن ها و محل نشست پرسش و پاسخ فیلم ها بود.

انتهای پیام

اتاق خبر انتها

افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
x